VD BEHÖVER SYNKA!
Under de senaste åren har jag vid ett flertal
tillfällen fått förfrågningar från kompetenta och drivna verkställande
direktörer som låter som följande:
”Vi gör allt man skall göra, både
marknadsavdelningen och säljavdelningen jobbar för högtryck men vi får inte
den tillväxt och lönsamhet som vi har som mål, vad gör vi för fel? ”
Efter att ha genomlyst mina klienters
verksamheter har det framkommit att problemet inte varit den övergripande
strategin och vision eller för lite aktiviteter, utan snarare hur
marknadsavdelningen respektive försäljningsavdelningen väljer att tillämpa
strategin. Medan marknadsavdelningen valt att framhäva produkternas eller
tjänsterna höga kvalitet och kundvärde i reklamen, har säljavdelningen sålt in
produkterna eller tjänsterna som det billigaste alternativet för kunden i
förhållande till konkurrenterna.
D v s marknads- och säljavdelningen har
arbetat utifrån två olika scenarier. Deras ansträngningar har inte varit
synkade, med resultatet att kunderna har blivit förvirrade över vad det är de
köper. Dessutom riskerar varumärket att bli urholkat på längre sikt, då det
förknippas med ett flertal värden som har förmedlats från flera olika källor.
Kunderna har fått två olika budskap från ett
och samma företag som har en gemensam övergripande strategi. Ett företag som
inte synkar de olika avdelningarnas budskap gentemot kunden får väldigt svårt
att nå sin tillväxt och lönsamhetsmål i det långa loppet. Kunden har varken tid
eller behov att gå till botten med de olika budskapen. Man väljer helt enkelt
en leverantör som verkar ha en mer enhetlig och koordinerad strategi och
budskap.
Anledningen till ovanstående problem är ofta
brist på kommunikation mellan säljavdelningen och marknadsavdelningen, men även
att de två avdelningarna inte är riktigt överens om vilka attribut och
egenskaper som skall framhävas gentemot kunden i säljprocessen eller i
marknadsaktiviteterna.
Här gäller det för VD:n att verkligen få de
två avdelningarna att arbeta mer synkront gentemot kunden för att verkställa företagets övergripande
strategi och mål. Ibland måste VD:n peka med hela handen och visa riktningen,
vilket är motiverat i en sådan situation som ovan, då företagets ekonomi och
varumärkets bärande kraft riskerar att urholkas. Sådana ansträngningar från
VD:n behöver göras mer ofta och mer medvetet för att ge resultat. Försöken att
göra detta är värda alla ansträngningar!
Tack för intressanta reflektioner!
SvaraRaderaJag har själv erfarit problematiken i min organisation och det tog tid innan det blev löst. Det var dock värt allt besvär, det kan jag garantera!
MVH Fredrik M.
Hej Fredrik,
Raderatack själv för din kommentar. Det var skönt att höra att du lyckades lösa problemet i din organisation. Det gäller att ha viljan och tålamodet att nå ända fram. Det hade du tydligen!
Hej!
SvaraRaderaSpännande inlägg. Tack. Skönt att läsa att andra företag har upplevt samma situation. Är ansvarig för en organisation som dras med samma tvetydiga budskap gentemot kund och marknad. Efter att ha läst ditt blogginlägg känns det än mer aktuellt att driva frågan vidare. Ser fram emot nästa inlägg!
Vänligen,
Rebecka B
Hej Rebecka,
RaderaTack skall du ha!
Jag hoppas att du/ni kommer fram till budskap som kan föra din/er organisation framåt på er marknad. På kort sikt kan det vara tufft internt, men du/ni har allt att tjäna på att driva frågan vidare. Lycka till!
Spännande inlägg! Är själv mitt uppe i en del beslut rörande samma problematik som du beskriver. Inlägget gav mig en del att tänka på, tackar så mycket! Ser fram emot fler sådana...
SvaraRaderaTack Andreas! Jag hoppas inlägget hjälper dig till bra beslut.
SvaraRadera