2 juni 2013


VD BEHÖVER SYNKA!


Under de senaste åren har jag vid ett flertal tillfällen fått förfrågningar från kompetenta och drivna verkställande direktörer som låter som följande:
”Vi gör allt man skall göra, både marknadsavdelningen och säljavdelningen jobbar för högtryck men vi får inte den tillväxt och lönsamhet som vi har som mål, vad gör vi för fel? ”
Efter att ha genomlyst mina klienters verksamheter har det framkommit att problemet inte varit den övergripande strategin och vision eller för lite aktiviteter, utan snarare hur marknadsavdelningen respektive försäljningsavdelningen väljer att tillämpa strategin. Medan marknadsavdelningen valt att framhäva produkternas eller tjänsterna höga kvalitet och kundvärde i reklamen, har säljavdelningen sålt in produkterna eller tjänsterna som det billigaste alternativet för kunden i förhållande till konkurrenterna.
D v s marknads- och säljavdelningen har arbetat utifrån två olika scenarier. Deras ansträngningar har inte varit synkade, med resultatet att kunderna har blivit förvirrade över vad det är de köper. Dessutom riskerar varumärket att bli urholkat på längre sikt, då det förknippas med ett flertal värden som har förmedlats från flera olika källor.

Kunderna har fått två olika budskap från ett och samma företag som har en gemensam övergripande strategi. Ett företag som inte synkar de olika avdelningarnas budskap gentemot kunden får väldigt svårt att nå sin tillväxt och lönsamhetsmål i det långa loppet. Kunden har varken tid eller behov att gå till botten med de olika budskapen. Man väljer helt enkelt en leverantör som verkar ha en mer enhetlig och koordinerad strategi och budskap.
Anledningen till ovanstående problem är ofta brist på kommunikation mellan säljavdelningen och marknadsavdelningen, men även att de två avdelningarna inte är riktigt överens om vilka attribut och egenskaper som skall framhävas gentemot kunden i säljprocessen eller i marknadsaktiviteterna.

Här gäller det för VD:n att verkligen få de två avdelningarna att arbeta mer synkront gentemot kunden  för att verkställa företagets övergripande strategi och mål. Ibland måste VD:n peka med hela handen och visa riktningen, vilket är motiverat i en sådan situation som ovan, då företagets ekonomi och varumärkets bärande kraft riskerar att urholkas. Sådana ansträngningar från VD:n behöver göras mer ofta och mer medvetet för att ge resultat. Försöken att göra detta är värda alla ansträngningar!

6 kommentarer :

  1. Fredrik M.02 juni, 2013

    Tack för intressanta reflektioner!

    Jag har själv erfarit problematiken i min organisation och det tog tid innan det blev löst. Det var dock värt allt besvär, det kan jag garantera!

    MVH Fredrik M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrik,
      tack själv för din kommentar. Det var skönt att höra att du lyckades lösa problemet i din organisation. Det gäller att ha viljan och tålamodet att nå ända fram. Det hade du tydligen!

      Radera
  2. Rebecka B03 juni, 2013

    Hej!

    Spännande inlägg. Tack. Skönt att läsa att andra företag har upplevt samma situation. Är ansvarig för en organisation som dras med samma tvetydiga budskap gentemot kund och marknad. Efter att ha läst ditt blogginlägg känns det än mer aktuellt att driva frågan vidare. Ser fram emot nästa inlägg!

    Vänligen,

    Rebecka B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rebecka,

      Tack skall du ha!
      Jag hoppas att du/ni kommer fram till budskap som kan föra din/er organisation framåt på er marknad. På kort sikt kan det vara tufft internt, men du/ni har allt att tjäna på att driva frågan vidare. Lycka till!

      Radera
  3. Andreas Lindström08 juni, 2013

    Spännande inlägg! Är själv mitt uppe i en del beslut rörande samma problematik som du beskriver. Inlägget gav mig en del att tänka på, tackar så mycket! Ser fram emot fler sådana...

    SvaraRadera
  4. Alexander Kazarian10 juni, 2013

    Tack Andreas! Jag hoppas inlägget hjälper dig till bra beslut.

    SvaraRadera