7 juni 2013

DOPAT VARUMÄRKE LEDER TILL DISKVALIFICERING



En vän, som är ansvarig för en verksamhet,  beklagade sig för mig över ett glas vin att styrelsen i hans företag tryckte på för att få honom att lägga mer pengar på att marknadsföra varumärket. Han var väldigt tveksam till styrelsen förslag, men hade svårt att få dem att förstå att man inte kan pumpa in pengar för att lyfta varumärket när det existerar brister i företagets produkter och tjänster, vilket flera undersökningar hos inköparna visat på.

Hans resonemang och slutsatser är helt riktiga tycker jag. Man kan inte investera pengar i varumärket och lyfta upp den innan man har rättat till de brister som existerar i ett företags produkter och tjänster. Varumärket skall spegla och förmedla de värden som finns i produkterna och tjänsterna. Gör den inte det tenderar kunden att känna sig lurad och utnyttjad och kommer säkerligen inte att återkomma som köpare. 

Det kan jämställas med idrottare som dopar sig för att vinna en tävling. De blir för eller senare upptäckta och diskvalificerade! Den situationen vill en framåtblickande organisation inte ha, kunden kommer för eller senare att diskvalificera bolaget och dess närvaro på marknaden. På sikt kommer ett sådant beteende att straffas av marknaden.

9 kommentarer :

  1. Mikael Jansson08 juni, 2013

    Intressant inlägg. Jättebra liknelse! Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alexander Kazarian08 juni, 2013

      Tack skall du Ha!

      Radera
  2. Johanna P.08 juni, 2013

    Ja det var den, man kan inte lägga pengar på varumärkesprofilering/förstärkning utan att se till att produkterna och tjänsterna håller det man vill förmedla till marknaden. Bra ämnesval!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alexander Kazarian08 juni, 2013

      Tack Johanna! Jag skall försöka ha med flera sådana inlägg framöver...

      Radera
  3. Anders Bergström08 juni, 2013

    Jag hoppas att de fick ordning på det där! Det är absolut ingen idé att spendera pengar på varumärket innan man ser om sin produkter och tjänster. Bra skrivet, tack!

    SvaraRadera
  4. Rikard J.08 juni, 2013

    Jag hoppas din vän stod på sig, det var starkt av honom att ta diskussionen med styrelsen på allvar och inte bara köra på. Har själv upplevt liknande situation, och det var inte lätt alla gånger. Tack för att du tog upp ämnet. Bra skrivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alexander Kazarian08 juni, 2013

      Jodå, han stod på sig och efter några diskussionsrundor insåg styrelsen att han inte hade mer än rätt och de avvaktade med sina förslag tills han fick möjlighet att genomdriva ett åtgärdsprogram för att förbättra produkterna och tjänsterna. Tyvärr är det inte alltid det utvecklas så väl.

      Radera
  5. Fredrik J.09 juni, 2013

    Hej, intressant inlägg, håller fullständigt med om att man först och främst behöver se om sin produktportfölj så att man inte förmedlar "fel" värden till marknaden. Synd att inte fler jobbar på det sättet, även om majoriteten gör det. Tack för en spännande blogg!

    SvaraRadera
  6. Alexander Kazarian10 juni, 2013

    Tack Fredrik! Ja tyvärr så fungerar affärsvärlden inte alltid optimalt, och det kanske så det skall vara också, för det är ju när vissa företag/branscher inte fungerar effektivt som det finns utrymme att ta marknadsandelar.

    SvaraRadera