13 juni 2013

KAN KONSENSUSBESLUT PÅVERKA INTRAPRENÖRSKAPET OCH INNOVATIONEN NEGATIVT?


Dagligen fattas beslut baserade på konsensus, både i den offentliga sektorn och inom näringslivet. Ofta är tanken bakom sådan beslutsordning att om majoriteten samstämmer i besluten så kommer själva beslutet och exkuteringen att möta minsta möjliga friktion i organisationen, och därmed ha största möjliga chans att genomföras utan problem. När konsensus beslut fattas väljs det alternativ som vinner mest samstämmighet i en grupp, d.v.s. man uppnår ett slags genomsnittsbeslut som har störst chans att överleva organisationens olika trappor och hierarkier.
 

Enligt min uppfattning utesluter dock konsensusbeslut per definition de mest avvikande alternativen, d.v.s. alternativ som ofta inte ligger i linje med en grupps ”genomsnittliga” åsikter. Stora genombrott inom affärsvärlden, och inom vetenskapen för den delen, är ofta resultat av en enda persons starka övertygelse om en idés oöverträfflighet. Steve Jobs och Henry Ford är bra exempel på individer som genomdrev beslut baserade på personlig övertydelse och inte på konsensus.
Innovationskraft och stora genombrott i affärsvärlden går ofta inte hand i hand. Detta betyder inte att vi skall förkasta konsensusbeslut, de har sina fördelar när det handlar om att förvalta en organisations redan befintliga produkt- eller tjänsteportfölj. Däremot bör det finnas utrymme för innovativa idéer och intraprenörskap så att organisationens fortlevnad och konkurrenskraft kan stärkas.
Det fordras en miljö där det är högt i tak och där misstag ses som möjligheter och inte bestraffas utan premieras. Det är då en grupp har möjlighet att våga vara kreativ och generera lönsamma idéer som leder till försprång framför konkurrenterna.

2 kommentarer :

  1. Sandra J.17 juni, 2013

    Ja, tyvärr är det ofta så att kreativa idéer varken presenteras eller går vidare i beslutsprocessen eftersom de avviker från gruppens "gemensamma" alternativ, tänkt om det var lika högt i tak ute i organisationerna som man ofta får höra att det är. Tack för ett intressant inlägg!

    SvaraRadera
  2. Alexander Kazarian19 juni, 2013

    Hej Sandra,

    Tack för din kommentar! Det är sant som du säger, i vissa fall är taket i en organisation lägre än vad man skulle önska. Ett sätt att öka mottagligheten för kreativa/innovativa idéer i en organisation är att börja diskutera frågan med sitt team, sin överordnad eller andra avdelningar så att organisationen blir mer uppmärksam på frågan. Den får helt enkelt mer fokus.

    SvaraRadera