8 SAKER ATT TÄNKA PÅ NÄR DU FÖLJER UPP DIN VERKSAMHET
Att utvärdera en verksamhets prestation har aldrig varit
lättare om man betänker tillgången på information och affärsprogram som
företagen har tillgång till i dagens affärsklimat.

· Vilka nyckeltal/KPI:s ger svar på företagets eller avdelningens måluppfyllelse?
· Är nyckeltalen anpassade efter företagets bransch och situation?
· Är nyckeltalen som tas fram relevanta?
· Är dessa nyckeltal visualiserbara och kommunicerbara?
· Vilka skall ta del av nyckeltalen och är dessa individer införstådda med vad dessa
nyckeltal innebär?
· Med vilken periodicitet skall dessa nyckeltal följas upp och utvärderas och kommuniceras?
· Är alla nyckeltal man utvärderar verkligen viktiga och nödvändiga för att berörda personer/ledningen skall kunna fatta beslut, eller räcker det med ett mindre antal?
· Vem har ansvaret för uppföljning, utvärdering och utveckling av nyckeltalen?
Ovanstående frågor är naturligtvis inte helt uttömande, men
räcker lång väg för att undvika de farligaste fallgroparna och skapa en kultur
där redovisnings- och marknadsnyckeltal tas fram och används kontinuerligt och proaktivt för
att få fram insikter och föra företaget framåt.
Hej, gillade ditt blogginlägg, den tar upp viktiga frågor som många borde reflektera över. Jag får ofta uppdrag av chefer på min arbetsplats att ta fram en massa KPI´s som tar både tid och energi att få fram. Jag får dock en känsla av att ledningen inte riktigt utnyttjar de möjligheter som finns i siffrorna, men har inte lyckats få dem att förstå det, ännu! Tack för inlägget.
SvaraRaderaJa det var mycket att tänka på där, men det är klart "smakar det så kostar det". Givande inlägg tycker jag, tack!
SvaraRaderaHej, jag jobbar som mellanchef inom ett större företag och tycker att inlägget är en av det bästa jag har läst i ämnet på länge. Tack för tippsen.
SvaraRadera